Biden administration discussing reduction of Saudi military aid – NBC
Riyadh could also be excluded from drills and regional conferences over its reluctance to increase oil output, sources claim
The Biden administration is considering rolling back military aid to Saudi Arabia as punishment for the decision by OPEC, which is de-facto led by Riyadh, to reduce oil production, US officials have told the news network NBC.
The measures could include a freeze on the delivery of Patriot missiles to Saudi Arabia, the broadcaster reported on Saturday. The $3 billion deal, under which Riyadh would have received 300 Patriot MIM-104E Guidance Enhanced Missile-Tactical Ballistic Missiles (GEM-T), was approved by Washington in August. It is seen as crucial for the Saudis to resupply missiles for their Patriot launchers, as the country is being targeted by frequent missile and drone attack from Houthi rebels in Yemen, in response to a long-running bombing campaign by Riyadh.
Another option on the agenda is excluding the kingdom from upcoming military drills and regional conferences, including those dedicated to attempts by the US and its allies to create a joint air defense system in the region, the sources said.
However, two US officials and another informed source pointed out that no decision has yet been made in Washington. Much will depend on the OPEC (Organization of Petroleum Exporting Countries) summit in December, they said, adding that if the meeting leads to an increase in production, the Saudis could avoid US retaliation altogether.
According to NBC, some military leaders in the US are against reducing defense cooperation with Riyadh. They argue that leaving Saudi Arabia, which has been Washington’s key ally in the Gulf for decades, without Patriot missiles and other American equipment, could jeopardize US troops and civilians in the country and undermine the stability of the whole region. Commanders have already shared those concerns with the Biden administration, the sources said.
The US has been urging the Saudis to increase oil production for months, saying lower prices would hurt Russia and make it harder for Moscow to bankroll its military operation in Ukraine. However, the OPEC+ group, which includes Russia, outraged Washington earlier this month by announcing an oil production cut of two million barrels a day starting in November.
There will be “consequences” for Saudi Arabia because of the move, US President Joe Biden warned. When asked by CNN whether it was time for Washington to re-evaluate its relationship with Riyadh, Biden responded: “yes.”
The Saudis have been insisting that oil production cuts were a unanimous decision by OPEC+ members, made for purely economic reasons.
バイデン政権、サウジ軍事支援縮小を協議 - NBC
リヤドは原油増産に消極的なため、訓練や地域会議から排除される可能性もあると関係者は主張する。
バイデン政権は、リヤドが事実上主導するOPECが原油の減産を決定したことに対する罰として、サウジアラビアへの軍事援助の縮小を検討していると、米当局者がニュースネットワークNBCに明らかにした。
この措置には、サウジアラビアへのパトリオットミサイルの納入凍結が含まれる可能性があると、同放送局は土曜日に報じた。30億ドルの契約は、リヤドに300基のパトリオットMIM-104E誘導強化型弾道ミサイル(GEM-T)が届くというもので、8月にワシントンによって承認されていた。リヤドによる長期間の空爆作戦に呼応して、イエメンのフーシ派反政府勢力から頻繁にミサイルやドローンによる攻撃を受けているサウジにとって、パトリオットランチャー用のミサイルを再供給することは極めて重要だと見られている。
もう一つの選択肢は、米国とその同盟国がこの地域で共同防空システムを構築しようとする試みを含む、今後の軍事訓練や地域会議から王国を除外することであるという。
しかし、2人の米国政府関係者と別の情報筋は、ワシントンではまだ決定がなされていないと指摘した。12月のOPEC(石油輸出国機構)首脳会議に大きく依存すると彼らは言い、もしこの会議が増産につながれば、サウジはアメリカの報復を完全に回避できるだろう、と付け加えている。
NBCによると、米国内の一部の軍事指導者は、リヤドとの防衛協力の縮小に反対しているという。彼らは、何十年もの間湾岸地域におけるワシントンの重要な同盟国であるサウジアラビアを、パトリオットミサイルやその他のアメリカの装備なしで放置すれば、同国の米軍と民間人を危険にさらし、地域全体の安定を損なう恐れがあると主張している。司令官はすでにそうした懸念をバイデン政権と共有している、と情報筋は言う。
米国は数ヶ月前からサウジに石油の増産を促している。価格が下がればロシアに打撃を与え、モスクワがウクライナでの軍事作戦の資金繰りをするのが難しくなるためだとしている。しかし、ロシアを含むOPEC+グループは今月初め、11月から日量200万バレルの減産を発表し、ワシントンを激怒させた。
この動きにより、サウジアラビアに「結果」がもたらされるだろうと、ジョー・バイデン米大統領は警告した。CNNから、ワシントンはリヤドとの関係を再評価する時期に来ているのかと問われ、バイデン氏はこう答えた。"そうだ "と。
サウジアラビアは、減産はOPEC+加盟国の全会一致の決定であり、純粋に経済的な理由から行われたと主張してきた。
www.DeepL.com/Translator(無料版)で翻訳しました。
サウジと米国の離反は決定的です。サウジは米国に乳を絞り続けられて何十年経ってもモノカルチャーから抜け出せないことを嫌というほど感じさせられています。イランが米国の制裁の下で各種の製品の国産化に成功していることを見れば、今のままではいられないと焦燥感を強めるでしょう。
そこに手を差し伸べているのが中国であり、ロシアです。中国との石油化学製品工場の共同プロジェクトは、サウジにとってほとんどリスクがないプロジェクトです。ロシアとの間ではまだ具体的に聞きませんが、石油価格の維持につながる動きは基本的に歓迎されます。それはサウジだけではない。
911事件はサウジアラビアの国籍を持つ者たちが、飛行機を運航してビルに突っ込んだとの説が流されましたが、そもそも飛行機は突っ込んでいない。911の犠牲者がサウジに損害賠償を求めることを米国政府が認めるような発言もありましたが、サウジにしてみれば自作自演劇の尻ぬぐいまでやらされるのかと激昂したのは当然です。
Why the US-Saudi relationship is withering
The OPEC+ oil production cut has taught Washington that Saudi Arabia is not merely a client state to be called on to fulfill America’s political needs to its own detriment
Recently, the United States was outraged by Saudi Arabia’s decision, along with the rest of the OPEC+ countries, to scale back oil production by two million barrels per day. US President Joe Biden’s administration, which had banked on the goodwill of the kingdom to facilitate a drop in oil prices in order to isolate Russia with an energy price cap, quickly threatened unspecified retaliatory action against the monarchy, which has been speculated to potentially amount to a freezing in arms sales.
The row arguably puts the relationship between the US and Saudi Arabia on their lowest ever trajectory. Despite having completely different ideologies, the United States has long courted the highly conservative monarchy as one of its primary strategic partners of choice in the Middle East, creating a longstanding relationship of mutual gain which involved American access to oil in exchange for security for the Saudi regime, as well as arms and cooperation against its enemies in the region.
This ‘patron-client’ relationship model defined the ties between Western powers, including France and the UK, and the other monarchies of the Gulf, including Bahrain, Kuwait, Qatar, Oman, and the United Arab Emirates. London and Paris, the original colonial powers who dominated the region, set up this model by guaranteeing the independence of these nations, following the demise of the Ottoman Empire and establishing them as their ‘clients’, allowing the Western nations to preserve strategic, energy, and military access to the Middle East. As the 20th century progressed, the United States soon became the Middle Eastern countries’ largest patron.
While this partnership has allowed Saudi Arabia and the other Gulf States to enrich themselves, 2021-2022 has seen growing signs that, as the world changes, the convenience of such a partnership is starting to wither, with the OPEC row being a breaking point. First of all, the relationship between the US and the Gulf States is, as noted above, a partnership of mutual convenience, and it is just that. The drastically different political and cultural outlooks of the respective countries mean there are zero value-based or ideological connections embedded in their relationship. While the US advocates liberal democracy, Saudi Arabia advocates a hard-line Wahabi interpretation of Islamic law, which is the opposite of the Western value system.
In spite of this, the United States has become increasingly aggressive in its foreign policy, as multiple geopolitical confrontations have been opened up against Russia and China, and it has sought to more readily depend on compliance from ‘friendly countries’ as it seeks to consolidate its global influence, including in this case Saudi Arabia. While countries of the global West may feel obligated to toe the line on the premise of the values the US invokes, states like Saudi Arabia do not see their relationship with Washington in the same way, and probably recognize the US’ ideological crusading as a long-term liability to themselves. What happens to Saudi Arabia, for example, if the US no longer has use of it? Saddam Hussein was one such ‘client’ before he became an enemy.
As the Gulf States are ultimately concerned with preserving their own value systems and independence, they have increasingly diversified their relationships in recent years with tilts towards Russia and China. Beijing, with its enormous demand for energy, has also become a lucrative alternative to the West. Similarly, stable ties with Moscow also allow for cooperation in the common interests of oil-exporting countries, which has also had the effect of reducing Western influence and dominance over those countries.
On recognizing this, why would Saudi Arabia and the states of OPEC voluntarily undermine their own oil revenue merely to suit the geopolitical interests of the United States? The world is in the middle of an energy price crisis exacerbated by the conflict in Ukraine. Saudi Arabia sees that the US and some of its allies want to purposefully try to lower the price of oil in a bid to try and hurt Russia. However, that is not how the market works and, by extension, such a move is also an assault on Saudi and OPEC interests. While the kingdom is officially neutral in regards to Russia-Ukraine, it also recognizes that the success of an energy price cap would embolden the West to push harder against Russia, which also serves to undermine the kingdom’s geopolitical independence.
In other words, if the US succeeded in dividing OPEC by unilaterally demanding a price cap on oil products, it would defeat the very purpose of the organization itself to protect the respective economic interests of those countries. The United States has been a useful partner to Saudi Arabia, but it is not a friend. It is not part of a ‘bloc’ or ideological coalition, as let’s say the UK is, but merely has seen the West as the most useful and lucrative partner to fulfil its own political needs. As those needs change, Saudi Arabia’s preferences are also subject to change. Washington is therefore learning that the kingdom is not a client state to be called on when needed, and thus this very close and often contradictory partnership is starting to strain.
米国とサウジアラビアの関係が枯渇する理由
OPEC+の減産は、サウジアラビアが単にアメリカの政治的ニーズを満たすために呼ばれる顧客国家ではなく、自国に不利益をもたらす存在であることをワシントンに教えた
最近、サウジアラビアが他のOPEC+諸国とともに日量200万バレルの減産を決定したことに、米国は激怒した。バイデン米政権は、ロシアをエネルギー価格の上限で孤立させるため、サウジアラビアの好意に甘えて原油価格の下落を誘導していたが、すぐにサウジアラビアに対して不特定の報復措置を脅し、武器売却の凍結もあり得ると推測された。
この騒動によって、米国とサウジアラビアの関係は間違いなく過去最悪の軌道に乗った。米国は、全く異なるイデオロギーを持ちながらも、中東における主要な戦略的パートナーとして、高度に保守的なサウジアラビアを長年に渡って崇拝し、サウジ政権の安全保障と引き換えに石油を入手し、武器や地域の敵に対する協力など、相互利益を得るための関係を構築してきた。
この「パトロン-クライアント」関係モデルは、フランスやイギリスなどの西側勢力と、バーレーン、クウェート、カタール、オマーン、アラブ首長国連邦など湾岸の他の君主国との関係を定義するものであった。この地域を支配した元祖植民地主義国であるロンドンとパリは、オスマン帝国の崩壊後、これらの国々の独立を保証し、「顧客」として確立することで、欧米諸国が中東への戦略、エネルギー、軍事アクセスを維持することを可能にするこのモデルを打ち立てたのである。20世紀が進むにつれ、米国はやがて中東諸国にとって最大の後援者となった。
このパートナーシップによってサウジアラビアをはじめとする湾岸諸国は豊かになったが、2021年から2022年にかけて、世界の変化に伴い、OPECの騒動を一つの区切りとして、このようなパートナーシップの便利さが枯れ始めている兆候が強まってきている。まず、米国と湾岸諸国の関係は、前述したように相互の便宜的なパートナーシップであり、まさにその通りである。それぞれの国の政治的・文化的展望が大きく異なるため、その関係には価値観やイデオロギー的なつながりが全く埋め込まれていないのである。米国が自由民主主義を標榜するのに対し、サウジアラビアはイスラム法の強硬なワッハーブ派解釈を標榜しており、西欧の価値観とは正反対である。
にもかかわらず、米国はロシアや中国に対して複数の地政学的対立を開き、外交政策においてますます攻撃的になっており、この場合のサウジアラビアを含め、世界的影響力を強化するために「友好国」からのコンプライアンスにより容易に依存しようとしている。西側諸国は、米国が提唱する価値観を前提に、この路線に従わなければならないと感じているかもしれないが、サウジアラビアのような国は、ワシントンとの関係を同じようには考えておらず、おそらく米国のイデオロギー的十字軍は、自分たちにとって長期的負債であると認識しているだろう。例えば、米国がサウジアラビアを利用しなくなった場合、サウジアラビアはどうなるのだろうか。サダム・フセインは、敵になる前のそのような「顧客」の一人であった。
湾岸諸国は、究極的には自分たちの価値観と独立性を維持することに関心があるため、近年はロシアや中国に傾斜して、ますます関係を多様化している。莫大なエネルギー需要を抱える北京は、欧米に代わる有力な選択肢にもなっている。同様に、モスクワとの安定した関係は、石油輸出国の共通利益のための協力を可能にし、欧米の影響力や支配力を低下させる効果もあった。
それなのに、なぜサウジアラビアをはじめとするOPEC諸国は、米国の地政学的な利益のために、自ら進んで石油収入を損なうようなことをするのだろうか。世界は今、ウクライナ紛争を契機にしたエネルギー危機の真っ只中にある。サウジアラビアは、米国とその同盟国の一部が、ロシアを苦しめるために意図的に原油価格を下げようとしていると見ている。しかし、それは市場の仕組みとは異なる。ひいては、そうした動きはサウジとOPECの利益に対する攻撃でもある。サウジアラビアはロシア・ウクライナに対して公式には中立の立場をとっているが、エネルギー価格の上限設定が成功すれば、欧米がロシアに対してより強く反発するようになり、王国の地政学的独立性が損なわれることを認識しているのである。
つまり、米国が一方的に石油製品価格の上限を要求してOPECを分裂させることに成功すれば、各国の経済的利益を守るというOPECの目的そのものが失われることになる。米国はサウジアラビアにとって有益なパートナーではあるが、友人ではない。例えばイギリスのように「ブロック」やイデオロギー的な連合の一員ではなく、自らの政治的ニーズを満たすために最も有用で有利なパートナーとして西側諸国を見てきたに過ぎないのである。こうしたニーズの変化に伴い、サウジアラビアの好みも変化する。したがって、サウジアラビアは必要なときに呼び出される顧客国家ではないことをワシントンは学び、この非常に緊密でしばしば矛盾するパートナーシップにひずみが生じ始めているのである。
2022年11月01日
サウジ米国関係
posted by ZUKUNASHI at 09:28| Comment(0)
| 国際・政治
この記事へのコメント
コメントを書く